2
4
8
6
plików.

Crysis - pod lupą cz.1

data dodania: 11-10-2007
Crysis - pod lupą cz.1 Jak wszyscy wiemy Crysis to hit tego roku. Mimo, że nie doczekaliśmy się jeszcze finalnej wersji produktu, ani dema Crysis wzbudza wielkie zainteresowanie, ale i także obawy. Wszyscy podekscytowani grafiką oraz fizyką gry w trakcie oglądania trailerów zapominają o jednym, że gra ma "niemałe" wymagania. Co wtedy robimy? Wchodzimy szybko do sieci i googlujemy. Po ujżeniu wyników wyszukiwania widzimy:
Minimalne wymagania:

Procesor: Athlon 64 3000+/Intel 2.8 GHz (SM 2.0)
Karta graficzna: Nvidia 6200 lub ATI X1300 (Shader Model 2.0)
RAM: 768 MB (Windows XP) lub 1GB (Windows Vista)
Dysk twardy: 6 GB
Internet: 256k+
Napęd: DVD
Oprogramowanie: DX9.0c (Windows XP)

Zalecane wymagania:
Procesor: Athlon X2/Pentium D (Dual-core)
Karta graficzna: Nvidia 7600GTX lub ATI X1800GTO (SM 3.0) lub inna, obsługująca DirectX 10
RAM: 1.5 GB+
Dysk twardy: 6 GB
Internet: 512k+
Napęd: DVD
Oprogramowanie: DirectX 10 (Windows Vista)

Niestety prawda jest brutalna, Crysis nie będzie miał tak niskich wymagań jak powyżej o czym już informowaliśmy. Należy się zastanowić jaki sens ma w ogóle wypuszczenie gry na silniku CryEngine 2 jeżeli 3 na 4 osoby nawet nie ujżą cna jego możliwości na ekranach swoich monitorów? Oczywiście wszyscy pamiętamy niemal, że już legendarną grę Far Cry, która również zaskakiwała swoją grafiką, jednak czy chcemy grać w Far Cry pod nową nazwą w postaci Crysis? Nie podlega dyskusji, że mija się to z celem, lepiej grać w Far Cry na high details niż w Crysisa na ustawieniach low.

Postanowiliśmy sprawdzić możliwości Crysis'a. Otóż grając we wszystkie wersje beta gry Crysis zauważyliśmy w każdej wzrost fps na coraz to wyższych ustawieniach, co jest bardzo dobrą informacją sugerującą, że programiści tworzący grę pracują nad optymalizacją dzięki czemu wiecej osób nie posidających np.układów graficznych 8800 będzie mogła pograć sobie na wysokich ustawieniach i cieszyć się grafiką oraz efektami gry.

Z pewnością po ostatnim doniesieniu z fabryki EA wszyscy poczuli smak goryczy i niezadowolenia ze względu na nagłą zmianę wymagań. Otóż nie można się sugerować tym co zostało podane :-). Dlaczego? Otóż z naszych testów wynika, że Crysis będzie działał także na słabszych układach graficznych niż 8800GTS niemal na maksymalnych ustawieniach (nie uwzględniając AA gdyż nie dzialało ono prawidłowo w beta wersji). Sprzęt na którym był testowany Crysis to:

Zestaw 1:
Procesor: Core 2 Duo E6300 1.86@3.2 GHz
Płyta główna: ASUS P5B - Deluxe
Pamieć RAM: GoodRam Pro PC6400 800MHz@916MHz 4-4-4-4
Karta graficzna: Radeon X1950 Pro 256/256 (delikatnie przetaktowany)

Sprzęt radzi sobie dość nieźle z Crysis Beta 3. Na ustawieniach 1024x768 z wszystkimi ustawieniami na high (jedynie tekstury zostały ustawione na medium) FPS oscylowały między 20-30 FPS na zewznątrz oraz 25-40 FPS wewnątrz budynku.

Zestaw 2:
Procesor: Core 2 Duo E6300 1.86@3.2 GHz
Płyta główna: ASUS P5B - Deluxe
Pamieć RAM: GoodRam Pro PC6400 800MHz@916MHz 4-4-4-4
Karta graficzna: Geforce 8800GTS 640MB

Tutaj niemal idealnie. Układy graficzne 8800 nie mają sobie równych, oczywiście ustawienia maksymalne 1280x1024. Przy tym zestawieniu również został włączony AA x8.

FPS'y oscylowały na poziomie 25-35. Bardzo dobry wynik. W porównaiu do Radeona X1950 Pro, Geforce 8800GTS bez najmniejszego problemu poradził sobie z AA w grze. W przypadku Radeona mogliśmy oglądać biały ekran z zarysami drzew i budynków po włączeniu AA w grze, prawdopodobnie jest to spowodowane sterownikami do kart z serii ATI, nie mniej jednak nie można ukrywać, że Radeony już od dawna borykają się z AA w grach.

Reasumując nie ma powodu do zmartwień, według naszych testów wynika, że EA postanowiła wydać nowe wymagania ze względu na obawy związane z optymalizacją gry, które raczej są nieuzasadnione. Jednak lepiej podać wiecej niż później odbierać reklamację związane z problemami z uruchomieniem gry na wysokich detalach. Pozostało nam jedynie czekać na wersję demonstracyjną gry, a także finalnej.

Screeny z gry dostępne są w naszej galerii, a także tutaj.

Druga część artykułu zostanie wydana zaraz po wydaniu wersji demonstracyjnej gry. Ze wszelkimi pytaniami zapraszamy na nasze forum.

Komentarze ()

Niestety ¿aden u¿ytkownik nie doda³ tutaj komentarza. Mo¿esz byæ pierwszy! ~Komenatrze

Porada dnia

Pierwszy Macintosh powstał w 1984 roku, miał 128 KB pamięci RAM, procesor Motorola 68000 taktowany 8 MHz i stację dyskietek o 400 KB.

Ankieta

Ile cali ma ekran Twojego smartfona?